Va tusan!!!

Riktigt arg, sur och ledsen kom jag tillbaka efter min springtur idag...om man nu ens kan kalla det för springtur! Jag som haft en sådan dunderbra känsla i benen det sista fick nu verkligen ett bakslag! 
 
Kände det redan efter bara 200meter att det började krampa och göra ont i vaderna och insidan av benet och det släppte aldrig. Så det blev bara en kort och plågsam 5 km idag.
 
Varför kom det här nu då!?! Har ju inte haft ont i benen på evigheter! Har jag kört på för hårt? sprungit med fel teknik, Stretchat för dåligt, slarvat med vila? Varför får jag ont nu när allt kännt så bra!!
 
Så frustrerande så nu har jag suttit och googlat en massa på vad man kan göra åt det. Det första jag ska börja göra flera gånger i veckan är tåhävningar för att få starkare vrister och vadmuskler.
 
 
Läste också att det kan bero på kalcium och megnesium brist så varför inte testa det med. Ska genast införskaffa mig tabletter. Här ska inget få stoppa mig, jag tänker då inte ge upp iallafall!!
 
Har ni några andra förslag på vad man kan göra åt vaden och insidan av benet när det gör ont när man springer!?

Kommentarer:

1 Helelala:

Neeej inte nu...:/ men de är tillfälligt bestämmer vi!! kör Tåhävnigar, de är grymt bra, stå i trappan o kör :)

Svar: Yes här ska de bli tåhävningar varenda ledig stund!! På sandlådekanten när man är utemed barnen på jobbet funkar med.hehe
Sara

2 Anonym:

klockrent! lyft en unge samtidigt så blir de säkert extra effektfullt ;)MEN lova mig att VILA nu också aktiva kvinna!!

Svar: Hahaha! Jooodå här ska vilas! Imorgon blir det restaurang besök med mannen min för att fira att vi stått ut med varandra i 3 år!! ;)
Sara

3 Lina:

Excentriska tåhävningar är jättebra övning!

Hoppas det löser sig!

Svar: Den ska jag göra massot nu ;)
Sara

4 Maria:

Aj aj .. Har själv haft benhinneproblem sen förra sommaren och svårt att hitta lösning. Klarar inte springa utan att få ont men ibland tar jag den smällen. Varit hos flera läkare, sjukgymnastik, ortoped och nu har det visat sig att mina trampdynor är söndertrampade. Ska få prova ut formgjutna inlägg nu på fredag och hoppas det ska hjälpa. Tror allt detta kan bero på överansträngning, tränade väldigt mycket förra sommaren, både löpning &cirkelpass med mycket hopp och vilade väldigt dåligt.
Så lyssna på benen, vila lite extra, massera, strecha, se till att ha bra skor, träna extra vadträdning .. så löser det sig säkert!
=)
Btw magnesium är mycket bra för muskler (motverkar kramper) & cellförnyelse mm så ät gärna det. Tar jag varje dag...

Svar: Åh tack snälla för ett utförligt svar! Ska göra allt jag kan för att det ska bli bra och som du skriver magnesium är de ju inget fel på att äta ändå :)
Sara

5 Elin:

Bakslag får man tyvärr ibland:/ Ingen direkt tröst men har insett att det tillhör livet som löpare:(
Tänkte på en sak: du kanske inte ska testa både tåhävningar och tabletter samtidigt? Blir du då bättre får du ju inte riktigt reda på vilket som gav effekt. Så kanske testa tåhävningar ett par veckor först, och sen lägga till tabletterna? :)

Svar: Smart ide att inte testa både. Det värsta är att jag är lite desperat att det ska bli bra innan gbgvarvet om två veckor :/
Sara

6 Ljungdahlskan:

Jag är tvungen att äta magnesium för att få min kropp att funka. Så det enligt mig mycket bra. Hoppas det släpper snart

Svar: Åh nu ger du mig lite hopp :) hoppas det funkar!
Sara

7 Husfrun:

Jag brukar också få ont i benen så tack för tipsen.

Missa inte att tävla om en valfri sport-bh från Timarco - här:
http://villafreja.blogspot.se/2013/04/timarco-tavla-om-en-sportbh.html

Kram.

8 Rund är också en form!:

Svårt att säga utan att se hur du har tränat (sammanställning). Men gissningsvis kanske att du ökat upp antalet km (alternativt tempot) för snabbt den sista tiden?

Det är ju vanligt att man kör på när det känns jättebra och så hamnar man preciiis över den där tröskeln och kör lite för hårt/långt/snabbt och får ont någonstans.

Hoppas verkligen att det släpper. Men ta det lugnt ändå. Testa tåhävningar men spring inte om det gör ont.
Kram M

Svar: Tack snälla för omtänke och råd! Tror nog med att jag ökat för snabbt efter uppehållet när jag var sjuk det blev ganska mycket väldigt tuff träning där ett tag och långpass som jag inte kört innan. Ska ta det lugnt nu och vila i veckan från träning och köra spinning istället...och massa tåhävning!Tack igen :)
Kram
Sara

Kommentera här: