Träningsplanering och plankan-tips!

I början av veckan brukar jag göra en plan på veckans träning. Då tycker jag det är lättare att få allt att gå ihop och träningen blir lättare av. Bra för den som känner att den inte har tid med träning, planerar man väl så har nog de flesta tid för lite träning!
 
Måndag - Hemmaträning, mage/rygg.
Tisdag - Göteborg Running Club, HIIT (högintensiv intervall träning)
Onsdag - Spinning och CXWORX (coreträning)
Torsdag - Styrketräning på gymmet
Fredag - Vila
Lördag - Vila
Söndag - Långpass
 
Nu är jag hemma en sväng eftersom jag slutade tidigt idag, men ska tillbaka till jobbet sen för vi ska gå ut och äta på bästa tapasrestaurangen Mañana! Men nu är jag alltså hemma men har lite jobbsaker som jag ska fixa, men innan det hann jag med ett kort pass för bålen. Träning behöver ju inte ta massa tid. Så här såg mitt pass ut.
 
* Plankan, * sidoplankan båda sidor, * cykla med armar och ben, *Russian twist med 5 kg vikt och * rygglyft. Alla övningar körde jag 30 sekunder utan vila imellan i ett set. Vila 30 sekunder och kör samma set i gen 3 gånger!
 
På Facebook har jag sett att massa av mina vänner där håller på med en 30 dagars Plankutmaning (Sen hoppas jag de inte bara slutar planka efter det heller) Men det är ju toppen att sprida en sådan grej på Facebook och många hänger på. Till och med min lilla mamma!! Hejja er och kämpa på :-D Jag plankar mycket, flera gånger i veckan och det har verkligen hjälpt mig mycket och jag har blivit väldigt stark i bålen! Kanonbra! Det har man stor nytta av i all träning sen!
Därför tänkte jag bidra med lite Planktips ;-) 
Det är viktigt att man gör plankan rätt! Sträva efter en så rak kropp som möjligt, tryck ner rumpan och sug in magen.
Lite knepigt att ta kort på sig själv men detta blev väl okej ändå. Nu är inte detta en perfekt planka alls egentligen, men övning ger färdighet!
Detta är alltså "rätt"(kunde sugit in magen mer och svankat mindre. men hann inte på bilden, hehe)
 
Så här ska det INTE se ut:
 
Alltså inte bananen utan plankan! ;-)
 
I början kan det vara för tugnt att stå på tårna, då funkar det att gå ner på knäna också!
Lite svårare med tekniken då bara.
 
Sidoplankan är också bra. På tå eller med ena knät i marken:
 
Ja så fortsätt planka kära vänner :-D
 
/Sara

Kommentarer:

1 Mathias:

Lycka till med träningen & bra tips du delar med dig! :) Ha en underbar kväll! :)

Svar: Tack detsamma hörru! Bra att du gilla tipsen! Bara att börja planka nu då ;-)
Sara

2 Skosulan:

Strålande tips Sara! Skosulan.com har även noterat ditt inlägg.

Svar: Kul :-D
Sara

3 Petra:

Tummen upp!! Väldigt bra tips:) planka på!

Svar: Yeeej!! Du håller väl igång med utmningen petra? :-D
Sara

4 Jonas:

Sidoplankan är helt klart jobbigast imo =) Och tack för dina tips och råd ^^

Svar: Ja visst är den jobbig, men den tar bra :-D Skoj att du gilla tipsen :-D
Sara

5 Amanda [SPONTAN]:

Härliga tips :)

Svar: :-D
Sara

6 Jörgen:

Bra tips!
Jag kör mitt första pass på Nordic imorgon.
17:40 på exclusive om du är sugen.

Svar: Hehe, ja inte så mycket men några små tips iallafall ;)Åh hade gärna gått på ett av dina pass men jag har inte tillgång till exklusiv sen jobbar jag till 17.15 imorgon. Kör du några fler pass som inte är på exclusive? :-D
Lycka till på passet imorgon!!
Sara

7 Karro:

Super att göra en veckoplanering över träningen så att den blir av.
Om bara rumpan hade varit lite lägre på " bananen" hade det varit bästa plankan. Skulderblad ska skjutas upp mot tak, suga in navel mot ryggrad och tippa in bäcken. Typ tänja att man har en svans man ska bita tag i( då går det lättare att tippa fram bäcken)
Kram fina

Svar: Japp precis! :-) ja banan vill man inte va :-)
Sara

8 Anna:

Ingen av din planbilder är direkt rätt. På den första bilden svankar du för mycket med ryggen. Kroppen ska vara som en lodrät linje. Tredje bilden är nog den som är bäst men rumpan putar för mycket och du är fortfarande inte lodrät i din position.

Svar: Haha! Jade va de ja skrev där i inlägget om att suga in naveln mot ryggen mer! Men det är bara att öva på så har man det sen! Man kan inte vara bäst på en gång :-) kör hårt och planka på :-)
Sara

9 Lina:

Plankan är en grym övning och det roliga är att den går att variera på många olika vis :)

Svar: Ja visst är den kul och svår att få till perfekt! Men övning ger färdighet!
Sara

10 Karin:

En fråga, du skriver att du kör gym en gång i veckan. Tränar du hela kroppen då? Jag hör så olika om vad man bör, inte bör göra, jag tänker mig att du som springer borde ha bra koll på den träningen. Jag vill nämligen bli bättre på det, både uthållighet och orka backar bättre osv. Vad har du för tips till mig?

Svar: Ja det stämmer, jag kör styrketräning ca två gånger i veckan. Båda gångerna köra jag helkroppspass. Jag har inte tid att träna på gym fyra gånger i veckan eftersom jag tränar annat också och då tycker jag det funkar väldigt bra att köra helkropp, bara musklerna får vila emellan så spelar det ju ingen roll. Sen jag började träna styrketräning har jag utvecklats väldigt mycket på löpningen. Om du vill bli bättre löpare är utfallssteg och benböj väldigt bra, gärna med vikter! Men sen är också bålen väldigt viktig när du springer så du kan ha en bra hållning! Hoppas det var lite svar på din fråga iallafall :-) Kram
Sara

11 Anna (Peace, Love, and Running):

Jag tycker också det är bra att skriva planeringar över den kommande veckans träning. Tack för bra planktips -- jag ska köra en omgång i kväll!

Svar: Ja men visst. Då kan man inte skylla på något annat! Yes gört! Det är toppen :-)
Sara

12 Jonas:

Det gör jag absolut ^^ Och jag har börjat köra plankan varje dag nu!

Svar: Härligt! Bra jobbat :-D
Sara

13 Jonas:

Tack så mycket du =)

Kommentera här: