LIDINGÖLOPPET 2013

Nu är det alltså gjort! Lidingöloppet 30 km. Som jag längtat, bävat och tränat för! Nu är det över och därmed är vi halvvägs i En Svenska Klassiker!
 
 
Vi hade ställt klockorna på 8:00 på lördags morgonen. Åt frukost och vid 10 tiden begav vi oss mot tunnelbanan som skulle ta oss till Ropsten och därifrån vidare till Lidingö med speciella gratisbussar för alla löpare och publik! Man behövde ju inte vara orolig att gå vilse för det var bara att följa strömmen av löpare i tunnelbanan så hamna man rätt.
 
Väl på plats på Lidingövallen så hämtade vi ut våra nummerlappar och spanade lite inne på mässan. Åt ett litet mellis, såg tjejerna som var med i programmet En Klassiker, de var där igen och skull springa.
Vi lämnade in väskan och knallade bort mot starten!
Helen och jag köpte skrytmössor och snygga pannband med Lidingöloppet märke på. Helen köpte dessutom ett par löparvantar så hon kunde hålla koll på vart hon var i spåret ;)
 
En sista nervöskiss i skogen innan vi kramade John lycka till och det var dags för han att starta! 13:00 gick starten för han och jag hade ytterligare 40 minuter att vänta på min start. Riktigt jäkla kallt hade det blivit och vi stod och huttrade och ville bara komma iväg och springa! 13:30 startade helen och där var hon iväg.
 
Jag gick in i min startfålla, tog av mig överdragskläder, stoppade i påsen och slängde den i vagnen som skulle ta ombyterna till målet! Taggad som tusan hängde jag på uppvärmningen och helt plötsligt sa det pang av att startskottet gick!
 
Nu var jag iväg! Massa massa folk! Herrejösses så tångt det var. Men det taggar mig att springa om. Jag kände mig pigg och stark och benen ville bara springa på. Jag höll igen lite för jag visste ju att det var långt till mål. Men första milen var så skoj och jag njöt av att springa där bland allt folk! Första milen sprang jag på ca 56-57 minuter tror jag. 
Men efter första milen blev det tyngre, mer backar och benen var inte lika pigga längre. Jag började längta efter varje kilometermarkering och efter alla vätskestationer. Jag tog en mun sportdryck och en mun vatten. Försökte att inte drick för mycket, ville inte riskera att få håll.
 
När jag tillslut nådde två mil var jag så galet trött i kroppen. Andra milen sprang jag nog på ca 1.08. Alla backar tog verkligen musten ur benen. När jag nådde den vätskestationen kunde jag inte hejda mig, jag var så törstig så jag drack en hel mugg vatten, åt saltgurka och en bulle. Sen fick jag gymt mycket håll efter det. 
 
Inne på sista milen.Jag verkligen kämpade mig fram. Det var en plåga! Just då bara hatade jag att befinna mig just där. Varför i hela friden gör ma detta frivilligt! Varje kilometer kändes som evighetslånga! Jag försökte tänka positivt och trycka bort mina negativa tankar. Att ge upp fanns inte på kartan, men jag ville bara lägga mig ner och aldrig mer springa en meter.
 
vid ca 25 km nådde jag Abborabacken, den hade jag fasat för. Har ju sprungit den innan två gånger under tjejloppet men då har man bara sprungit 5 km innan, nu hade jag 25 km bakom mig. De andra två gångerna sprang jag ändå upp relativt lätt men den här gången tog det stopp. Det gick bara inte, jag kom inte framåt. Jag svor ljudligt när jag insåg att jag börjat gå uppför! Helvete jag fick ju inte gå!!! Målet var ju att springa hela vägen och nu gick jag här i den här jäkla beryktade Abborrabacken. Efter några steg kom jag igång igen och joggade sakta sakta uppför!
 
Sista 5 kilometrarna var en ren plåga. Jag ville bara i mål. Men på något sätt kändes det som att jag aldrig någonsin skulle få se det där målet. JAG KOMMER ALDRIG KOMMA I MÅL. Jag kommer få springa resten av mit LIV!!! Dessa jäkla backar! Jag såg folk som kräktes läng banan, folk som hade kramp, folk som haltade, folk som grät. Men jäklar, alla vill i mål nu!! De sista 2 kilometrarna kändes som två mil, jag kämpade och kämpade och tillslut ser jag målet.
 
Upploppssträckan var så lång, det var som en helt ny mil Jag sprang och sprang och så hör jag John skrika. Hejja Sara, jag älskar dig! Då börja jag lipa och i mål kom jag med tårarna sprutandes.
 
I samma stund som jag stannar benen får jag ont precis överallt! Hela kroppen värker och benen orkar knappt bära mig! Jag börja må illa och får inte i mig något alls som återhätning! Jag faller ihop på gräset och John och Helen lika trötta de ansluter! SÅ GLADA MEN SÅ TRÖTTA!!
 
Jag och Helen sprang nästan lika snabbt, jag sprang på 3.22, och Helen något snabbare. John var otroligt duktig och sprang på 2.25. Helt galet snabbt!!
 
 
Sen såg vi när Anders från en klassiker gick i mål. Han är otrolig som springer detta trots sin cancer!!
Det jag lärt mig nu är att detta med att göra En Svensk Klassiker är banne mig inte lätt som en plätt och inget man gör bara så där. Träning och ett hårt pannben behövs!
 
Ja sen då, Efter en enormt lång busskö för att ta oss in till tunnelbanan igen kände jag att nu kommer det. Då börja jag spy som en liten gris, som tur var förberedd i en påse. På tunnelbanan var det bara upp med nästa påse och fortätta. Då var inte Sara så stöddig. Fy och blä va illa jag mådde!!
 
Väl hemma hos Helen igen däckade vi i soffan, helt slut. Det kändes nästan som att man var sjuk eller väldigt bakfull ;)
 
Kommer jag vilja springa Lidingöloppet igen då!? Nä ABSOLUT INTE!...
Inte just nu iallafall....kanske senare när jag glömt bort hur jävligt det var ;)
 
Men hörreni!! jag har sprungit 3 MIL!!! 30 Km!!! 30 000 jäkla meter!!!! HUR GRYMT ÄR DET!!!!! :-D
 
Bästa vänner och grymt bra ;) hehe
 
/Sara
 

Kommentarer:

1 Carolin:

Du är så grymt duktig! Och John också! Sjukt ju! Jag som är stolt över min tid på 1 mil..

Grymt av dig att springa (så gott som) hela vägen också! Du är en stor inspiration! Njut av att få vila nu, jag gissar att vi inte ses på tisdag? (Om jag själv tar mig dit)
Kram

Svar: Tack snälla Carolin!! Du ska vara jättestolt över din prestation idag! Grymt bra tid!!Såglad jag bli för din kommentar, tack snälla!! Tror nog jag får hoppa tisdagens träning...tror min kropp skulle bli glad om den får vila och återhämta sig några dagar! ;)
Kram
Sara

2 Ida:

Så grymt bra du är alltså!
Blir så himla imponerad. Och inspirerad!! Helt sjukt att springa 3 mil... Hur långt som helst ju!

Svar: Åh tack snälla!! Ja för inte längesen tvivlade jag på om jag kunde springa över huvudtaget och nu klara jag 3 mil! ALLA SOM VILL KAN :D Men tre mil är jäkligt långt...särskilt i väldigt backig terräng!
Sara

3 Camilla:

Du/ ni är bara sååå grymma!
3 mil är jävligt lång enl mig!
Måste bara säga att när jag läste vad du skrev om målsträckan o att du hörde John skrika fick jag tårar i ögonen... sån är jag...en lipsill ;-
Du är bäst syrran! Älskar dig massor o är så stolt över dig!
Pussar och kramar

Svar: Åh tack finaste syrrans!! Haha jag är ju precis likadan för nu får jag tårar i ögonen igen! haha! Blödiga systrar!!Tack tack tack min goa syster!
Älskar dig! Puss
Sara

4 justine:

Ni är bäst, ingen protest! <3

Svar: Åh söting! Du är inte så tokig du heller ;) vi saknade dig!! Pöss!!
Sara

5 Helelala:

fy farao va vi är bra!!!!!!!!!!! :D:D LÖVE YOU BIG TIME! farao kanske skulle göra hela den där klassikern ändå ;)

Svar: FY FARAO VA RÄTT DU HAR :) så bra! Åh du! Klart du ska!! När ska du annars göra den!?!? ;) you and me kompis!!
Sara

6 Andreas:

Wow! Bra jobbat. Du verkar har haft superkul. Min tur nästa år! (:

Svar: Tack! Ja efteråt va de skoj iallafall...å första milen ;) hehe. Då har du ett helt år att träna massa backe ;)
Sara

7 Miranda:

Stort grattis! Vilken kämpe du är! Du gav verkligen allt och lite till!!

Svar: Tack snälla! Ja jag kämpade verkligen!
Sara

8 Elin:

Kul att läsa, riktigt bra gjort! Grattis!

Svar: Tack så jättemycket. Blir så glad för alla goa kommentarer :)
Sara

9 MarveW:

Grattis till ett väl genomfört lopp! Du är beundransvärd.

Svar: Åh tack tack tack för de fina orden ♡
Sara

10 Anki:

Grymt gjort!
Du måste ha sprunget om mig någonstans efter vägen..:)

Svar: Tacksnälla! Jag såg dig inte. Men jag såg lidingömannen, han sprang om mig!
Sara

11 FörortsPappan:

Åh sara jag både är glad och lider med dig. Det är verkligen ingen "walk in the park" att springa så långt. Men du klarade det! P A N N B E N!!! Grattis! Du är fantastisk! Tack för en ärlig rapport från Lidingöloppet!

Svar: Tack snälla! hehe, det va ganska bra beskrivet det där. både glad och lider! Tack va glad jag blev av den här goa kommentaren!
Sara

12 anna:

Jag sitter här och gråter, jag är väl för löjlig. Känner så med dig. Är så imponerad, du är grym! Kramar till dig!

Svar: Haha!! Tack snälla!! Det var faktiskt riktigt känslosamt att springa i mål!!
Sara

13 Nina:

Jag blir också alldeles rörd. Famnen full av grattisar!! Grymt jobbat och du kommer säkert glömma de allra värsta stunderna och allt illamående vad det lider. Vi är ju liksom rätt bra på det, vi peeps ;)
You go girl för resten av klassikern!!

Svar: Ja man glömmer lätt!! Tack snälla du!!
Sara

14 Louise:

Vad fantastiskt det är att få läsa andras erfarenheter av samma sträcka exakt samma tid som man själv fick uppleva det. Även om min upplevelse var lite långsammare och lite mer välmående efteråt :0) men på nåt vis glömmer man ju det där jobbiga, och skulle det inte vara för em ond fot idag skulle jag tacka ja direkt idag för att göra det igen och igen och igen...

Riktigt bra sprungit, tjejen!!! Nu kör vi på mot Vasaloppet!!! :0)

Svar: Ja visst är det skoj! Kul att se hur olika alla kan känna och uppleva det! Men alla är precis lika glada i mål och med en härlig energi!Det värsta är att jag redan börjar bli lite sugen på att springa det igen....fast jag lovat mig- Aldrig mer ;P
Yes nu börjar träningen för vasaloppet!! wuuuhuuu!!
Sara

15 mammaspring:

Hurra vad du är häftig! Kung helt enkelt!

Svar: Haha!! Tack så mycket :D
Sara

16 Rund är också en form!:

Låter riktigt jävla jobbigt, Sara! Fy tusan vad du är grym!!!!!! :-)
Stort mega-grattis!!!

Kram M

Svar: Haha! Ja då låter det helt rätt! Tack så jätte mycket :-)
Sara

17 Jenny:

Grattis till en bra prestation, grymt bra jobbat!

Svar: Tack :D
Sara

18 Lina:

Så grymt bra jobbat! Njut av din fina och tokbraiga prestation!! Heja dig!!!

Svar: Åhhh tack! Jadå än njuer ja för fullt :-)
Sara

19 Pierre:

Härligt kämpat och jobbat! Har du bara en jobbig sak kvar och sen avslutar med det roliga, att cykla! =)
Instagram, vad har du för konto där om man får fråga? =)

Svar: Ja jag är skräckslagan för skidorna! Hoppas det blir snö i Göteborg i år!!!! Hehe Cyklingen ser jag faktiskt riktigt mycket fram emot!Sarajoh87 heter jag på instagram! :-)
Sara

20 Alexandra:

Har du möjligtvis jobbat med dans någon gång? :o Du är så sjukt lik min gamla danslärare..

Svar: hehe, ja det har jag faktiskt, men det var läääänge sen ;)
Sara

21 Tilde:

Grymt jobbat!!!!

Svar: Tack :D
Sara

22 Sarah Persson:

vad roligt!

Svar: Japp! Iallafall efteråt ;)
Sara

23 Louise:

Grattis Sara! Vilken prestation! Tre mil!!! :-D Och nu är du anmäld till ett nytt lopp - illamåendet varade tydligen inte så länge... ;-)

Svar: Haha. Nä precis! Men det är ju bara en mil som tur är ;)
Sara

Kommentera här: