GÖTEBORGSVARVET 2014

Mitt andra Göteborgsvarv är nu genomfört och det känns helt fantastiskt! ALLA borde testa just Göteborgsvarvet för det är verkligen en speciell känsla att springa genom fina Göteborg med grym publik hela vägen. Runt 200 000 människor står längs banan och hejar på alla 60 000 grymma löpare! Jag känner mig fortfarande alldeles hög efter gårdagens lopp.
 
Känslan från det här året är något helt annat än förra. Även om det var varmt i år med så var det ändå inte i närheten av så jobbig värme som det var förra året.  Dessutom var det fler duchar att springa igenom. Jag hade bestämt mig redan innan, eftersom jag ändå inte hunnit träna så mycket inför just det här loppet, att jag ville ha en positiv känsla med mig från Varvet i år. Förra året mådde jag ju skit hela vägen och tyckte det bara var hemskt eftersom jag blev helt knäckt av värmen och så besviken på min tid då. Så i år ville jag ha en annan upplevelse.
 
Helen, jag och John drog bort mort starten tidigt, eftersom de startade redan i grupp 6 och jag i grupp 13. Men väl där mötte vi även upp Matilda och Pontus som skulle göra sin premiär på Varvet och min syrra Milla. Vi vinkade av John och Helen och efter lite toa besök och väskinlämning var det dags för mig att säga hej och lycka till till Milla och Matilda så drog jag iväg till min grupp. 
 
Lite bilder innan start!
 
 
Starten gick och vi gav oss av och jag startde upp loppet riktigt lugnt. Jag tänkte att jag tar de första 2 km som uppvärmning och det känns bra att ta det lugnt innan Säldammsbacken. Sen ner i Majorna går det lätt att springa med mycket folk som hejar. Väl framme vid första bron, Älvsborgsbron, gick det också smidigt att ta sig upp. Jag sprang hela tiden i ett skönt tempo utan att bli trött. Jag log och njöt av dagen verkligen. Vilken härlig stämning det var.
 
Över på Hisingensidan där solen stekte på bra. Mycket folk där med som hejade glatt och det här året tyckte jag det var riktigt trevligt att springa där. Förra året var jag yr och mådde illa hela den sträckan. Men i år gick det fint och jag sprang på i mitt goa tempo. 
 
Väl framme vid andra bron, Götaälvbron, tog jag det lugnt uppför. Den är segare än den första tycker jag, men så har man ju också några fler kilometer i benen här. Men Avenyn är banne mig värst. Det är ju ALDRIG någon backe där annars, men på just Varvet så är Avenyn oändligt lång och så segt lutande uppför. Men väl framme vid Götaplatsen får man sin belöning med den goa blöta svampen att bara vrida ut över huvudet och torka bort saltet i ansiktet.
 
Sen var det bara att knata på, det känns som att det är uppför härifrån hela vägen till mål sen. Det är så kul när man kommer den sista biten genom Slottskogen och man hör alla hejaropen från mängder av folk som är där. När jag slutligen springer in på stadion i Slottskogsvallen hör jag Helen och John stå och ropa och heja på mig! Underbar känsla att springa i mål med ett ledende på läpparna och fortfarande känna sig pigg och fräsch i benen. 
Ja, kanske lite fegt att inte ge järnet när det väl är lopp, men ibland får man bara njuta av stunden och ta in allt skoj som händer runt om en. Jag hade verkligen kul det här varvet och springa på tid kan jag ju göra flera gånger om!!
 
Tiden då blev ändå en förbättring från förra året, trots att jag var mycket bättre förberedd och tränad då. 2.08 sprang jag in på vilket är en förbättring med hela 8 minuter. Jag är helnöjd, glad och alldeles löparlycklig!!
 
Wuuhuuu, finaste medaljen!!
 
Syrran gillar korv ;-)
 
Gott med korv efter!
 
 
Alla mina vänner klarade det bra och fixade sina mål för i år så jag är så stolt över dem allihop!! Extra stolt över min John som inte sprungit så mycket det sista och ändå tar sig i mål på tiden 1.37. Han är bra envis han!
 
Någon mer som sprang varvet igår?
 
/Sara

Kommentarer:

1 Veronica:

Duktiga ni är! Min syster sprang :)

Svar: Tack!
Sara

2 Linnea:

Så himla häftigt! Är så grymt imponerade av alla som genomför loppet. Själv har jag precis klarat av att springa 5 km för första gången i livet och blev sååå himla lycklig. Jag ska springa mitt första 5 km lopp i juni och kanske, kanske, kanske ett 10 km lopp i september. Men vi får se. Har under 24,5 års tid sagt att jag INTE kan springa haha.. så det hela är väldigt nytt..

Hur som helst : Grymt imponerad av sånna kämpar som dig och ditt sällskap. Ge mig gärna några tips som du tror kan hjälpa en nybörjare som mig :)

Svar: Åh jag förstår precis känslan. Det var inte så längesen jag sjävl var där och trodde att löpning var något föralla andra, men se man klarar allt man vill. Och när man första gången springer 5, 10 osv är ju magiska!! Fortsätt kämpa, du är grym! Snart springer du med en halvmara! ;-)
Sara

3 Ida:

Åh vad härligt att läsa, och grymt resultat!
Sprang också igår och det var ju huuuuur kul som helst. Det LÄR jag göra om.

Svar: Underbart lopp! Tack snälla och bra jobbat du med :-)
Sara

4 Therese:

Jättebra sprunget!! Man behöver inte alltid pressa sig till max även om det är lopp. Jag hade också en sån himla bra känsla i kroppen efter min halvmara och längtade direkt till nästa års lopp :-)

Svar: Ja det kan ju bara vara kul med!! Nu längtar jag till berlin marathon :-)
Sara

5 Hanna:

Grymt bra jobbat!!!

Svar: Tack :)
Sara

6 Sara:

Kul, vi sprang i samma startgrupp! Grattis till bra tid och lycka till med förestående bröllop och flytt!

Svar: Jasså va kul! Tack och bra jobbat du med!
Sara

7 Carolin:

Åh, du anar inte hur besviken jag är att jag inte kunde starta!
Men så himla bra gjort av er allihop! Grattis!

Svar: Ja så synd men du får satsa nästa år ist :-)
Sara

8 Anna:

Ni är så jäkla grymma. Grattis! Nästa är springer jag :)

Svar: Ja varvet måste du bara testa. Det är en grym känsla att springa juat det loppet!
Sara

9 Rund är också en form!:

Grymt gjort! Grattis till pers! :-)
Kram M

Svar: Tack! Ja pers på varvet iaf. Men annars har jag ju 1.58 som pb på halvmara :-)
Sara

10 Lina:

Grattis till målgången! Bra jobbat! :)
Vilket fantastiskt lopp! Längtar redan till nästa år :)

11 Lina:

Grattis till målgången! Bra jobbat! :)
Vilket fantastiskt lopp! Längtar redan till nästa år :)

Svar: Tack och det samma!! ;-) längtar också rill nästa nu :-) så kul!
Sara

12 Rund är också en form!:

Kan inte bjuda in dig (hittar dig inte på facebook)?
Du som var sugen på att springa lite leder runt Gbg.

Kommer du åt den här? (6 juni).
https://www.facebook.com/events/1489215771308700/1490959871134290/?ref=notif&notif_t=event_mall_reply

Svar: Det är dagen innan vårt bröllop så jag får nog hoppa det tyvärr! Men tack snälla för inbjudan! :-)
Sara

13 Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

14 Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

15 leonor broberg:

grymt!

16 Carolina:

Grymt jobbat! Hittade just din blogg och jag måste börja följa den för den verkar jättebra! Jag tränar också inför ett halvmarathon just nu. Jag ska springa Tavelsjö halvmarathon i augusti så träningen är i full gång. Det är min allra första halvmara så jag tar gärna emot tips :) Ha en bra kväll!

Svar: Va kul! Välkommen hit och hoppas jag kan dela med mig av lite tips till dig! Lycka till med träningen nu :-) kram
Sara

17 Susanne:

Du är så himla sund i ditt tankesätt, och en hejare på att springa och träna. Bra!
Själv gillar jag inte tävlingar, men älskar att springa. Skojar om att jag LOVAR att springa minst tre gånger i veckan bara jag slipper springa lopp hihi. DET är min träningssporre...
Ha det gott! Susanne

Svar: Åh tack. Ja det är det kah försöker sträva efter. Men jag springer lopp just bara för att jag tycker det är så kul! :-) Men det är klart art bara för man springer behöver man inte springa lopp. Men det är en grym motivation och sporre att ha ett lopp framför aig oxh träna för! Lycka till med din träning!
Sara

18 Miranda:

Heja dig!! Vad duktig du är. Själv vågar jag inte ens ställa upp i Göteborgsvarvet. ;-)

Svar: Åh tack men varvet som är aå skoj utan krav. Det är bara grym härlig stämning och massa glada månniskor. Svårslaget! :-)
Sara

19 Jörgen:

Grattis till ditt nya pers och till en vansinnigt snygg medalj.
Visst är varvet ett mycket speciellt lopp.

Svar: Tack! Ja pers på varvet iaf. Annars är mitt halvmara pb 1.58 ;-) Men ka varvet är nog bland de bästa loppen tror jag. Vilken stämning!
Sara

Kommentera här: