Mitt Vasalopp 2014

Oj var ska man börja! Vilken lycka och vilken känsla man har nu så här efteråt! Helt underbart! Att ha klarat detta tuffa Vasalopp, det värsta på 20 år pratas det om! Just DET vasaloppet klarade jag!
 
Klockan ringde 03:15 på söndags morgonen/natten. Vi steg upp och gjorde oss iordning, fokuserat och pirrigt. Vi var nere i Berga By vid vasaloppsstarten runt 4:45 och då var det bara att direkt ställa sig i kön in till startfållorna, vi stod i kö medan svärföräldrarna gick och hämtade ut våra vallade skidor. Kl 5:30 släptes man in och då sprang alla så fort de kunde för att ta en plats så lång åt vänster som möjligt eftersom de hade smalnat av spåren längre fram på grund av vattnet. Vi kom långt fram och långt åt vänster. Men vad hjälper det egentligen när man startar i 10:an...sist av alla!
 
Sen var det bara att vänta, vi satt i bilen och åt frukost och gick några gånger på toa. Kvart i 8 var man tvugen att vara i startfållan och klockan 8 gick starten (hörde vi). Det var stopp! Men efter en stund rörde det på sig sakta men säker framåt. Men eftersom alla skulle tränga in sig på de 12 spåren längre fram blev det snabbt stopp. 
 
Väl framme vid den beryktade backen började klättringen. Herregud vilken pers. Folk stod som packade sillar och man smög långsamt långsamt uppåt. Folk ramlade, klev på varandras stavar och man fick enormt ont i fötterna av att stå på det konstiga sättet så länge. Massor av folk fuskade och tog av sig skidorna och började trycka sig förbi alla. INTE OK! Hoppas de blev diskade. För vi som kämpade där i backen!
 
Det tog oss 1 timma och 30 minuter att ta oss upp för backen och när vi var på toppen och det började lätta lite hörde vi ett bekant hej bakom oss. Där kom Helen, som hade startat FÖRE oss. Hon hade hamnat i helt fel led i backen, stackarn! Hon fick lite peppande ord och sen försvann hon. 
 
Första biten var så OTROLIGT JOBBIG! Det fanns inte ett spår att följa och det var bara en sörja. Folka halkade och ramlade överallt. Det blev en kamp mot klockan! Vi var i Smågan kl 10:18. Repet drogs 10:30. Jag lipade och svor om vartannat. Utan John Hade det här aldrig gått. Tänk vilken underbar fästman jag har. Som egentligen skulle startat i 6:an och säkert kört på en 8 timmar, men valde att starta och köra med mig hela vägen. Han stod ut med mitt gnäll och tröstade och peppade heeela vägen! 
 
Jag var så säker på att vi inte skulle hinna. Kämpade och slet i dessa obefintliga spår, det var bara stakning som gällde och varje nerförsbacke var underbar. Vi hade bra glid men inget fäste. Men det var inte många positiva tankar som snurrade i mitt huvud just då.
Kl 15:00 skulle repet dras i Evertsberg, vi var där 14:43. Detta är halvväg och här bröt jag ihop helt, jag var så fruktansvärt trött. Men efter en toapaus och proppat i mig bullar och blåbärssoppa gav vi oss av igen och här gick det mycket neråt ett tag. Då fick jag tillbaka lite energi och det var först nu jag började hitta något litet hopp inom mig att detta skulle gå. En bit efter Evertsberg stog det Bovallsfolk och Johns Pappa och hejade på oss. Där berättade Lasse att de flyttat fram reptiderna med en kvart. Det lugnade mig lite, men vi vågade inte helt tro på det. Efter lite bulle och valla som inte hjälpte fortsatte vi. 
 
Man fick hela tiden ta loppet i etapper och klara sig till nästa station. Vi fortsatte att jaga kilometer för kilometer och klockan gick så snabbt. Men vi tog in mer och mer tid. Jag fick tillbaka självförtroendet och här börjde det också köra skotrar här och där som spårade! Underbart att få SPÅR! Mjuka men ändå spår. Kilometerskyltarna började långsamt bli lägre och lägre 35, 34, ,33 och när vi nådde 30 kilometer kvar kände jag att det här kan tusan gå. JAG VILLE SÅ GÄRNA.  Just då kändes tre mil som ingenting men ändå så långt. Men hade jag klarat 6 mil skulle jag väl klara tre mil. Och härifrån var ändå den lättaste biten. Kommer man till Oxberg så klarar man det.
 
Vi kämpade på och sen kom mörkret. Vi körde i nästan en mil i total mörker. Det var lite läskigt i de branta backarna men jag var för trött för att bry mig, jag bara körde på allt jag kunde. När jag såg elljusspåret komma och 9 kilometerskylten gräta jag nästan av lycka! Ensiffrigt och ljus. UNDERBART! Vi stakade på allt vi kunde och nu försvann kilometrarna fort. Sista fem fick jag oväntade krafter och bara tog i allt jag hade och lite till. Vi kom in i Mora vid 3 km kvar och man började höra folk och få hejarop igen. Det var så underbart att höra målet. Sista kilometern kändes så lång men var ändå så underbar. Plötsligt var vi där, på upploppssträckan och såg Vasaloppsmålet framför oss! Vilken känsla alltså! Hand i hand gick vi i mål. VI HADE KLARAT DET!! 11 timmar och 46 minuter!! Jag hade kämpat hela dagen och äntligen var jag där! Det var som en dröm. Den känslan går inte beskriva!
 
Vi hann ju innan klockan blev 20 och de i normala fall stänger målet men i år under dessa svåra förhållanden hade de förlängt tiderna, men ändå var det så många fler än vanligt som böev stoppade av repet på olika ställen. Lider med dem, fy va trist det måste vara.
 
Att köra Vasaloppet är både det VÄRSTA och BÄSTA jag gjort. Det känns som att klarade jag detta då klarar jag ALLT! Och jag tror faktiskt inte det var sista gången jag gör detta....men det får dröja några år ;-)
 
Lite bilder från dagen:
 
Lämnar in skidorna dagen innan.
 
Står i kö för att lägga skiora i startfållan.
 
Bästa gänget!
 
Jag står och väntar på start och att ta av mig överdragskläder.
 
Starten, de första som kommer iväg
 
Precis kommit imål, jag i rosa.
 
Mååååål! Så glada, stolta och trötta. Jag gråter en skvätt till!!
 
Tusan va vi är bra!!! Helen är GRYM!! Hon körde på 10 timmar. Förra året körde hon öppetspår på 8.5 timmar. Men det hrä var något helt annat. Så glad att jag har värdens bästa vän!
 
 TACK alla för pepp och lycko-önskningar. Ni anar inte vad det har betytt mycket! Kanske va det som tog mig i mål!
 
Kram till er!

Kommentarer:

1 Anna:

Precis lagom till sängdags ligger jag och lipar. Vilken resa, ni är grymma <3

Svar: Taaack snälla du!!
Sara

2 Therese:

Bra kämpat!!! Det är ett tufft lopp och det krävs träning men framför allt pannben. Nu har du snart din klassiker :-)

Svar: Ja tuffare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Men så värt det för känslan att gå i mål i Mora! Oslagbart!
Sara

3 Miranda:

Herregud vilken pärs! Grymt bra kämpat!!

Svar: Tack! :-)
Sara

4 Rund är också en form!:

Så galet imponerande!!!!!
Fattar inte hur ni orkar nästan 12 timmar på skidor.... Haha! R.E.S.P.E.K.T.!!! :-)

Svar: Jag fattar det inte själv heller. Men på något sätt blev det en sådan kamp mot klockan att det var det som betydde något på slutet. Jag glömde hur ont jag hade och hur trött jag var, kroppen bara körde på!
Sara

5 Sara:

Hej Sara! Jag tänkte på dig under dagen, har följt din blogg ett tag (snart ett år) och du är en kämpe! Jag börjar min klassiker i juni och fasar för nästa års vasalopp (redan...)
Jag var inne o hejade å dig under dagen, kollade resultatlistan för att se att du verkligen verkligen orkade... Så underbart väl kämpat! Massor av glädjetårar, masor av styrka och envishet! Du är grym kvinna!

Svar: Hej på dig Sara! Tack tack och åter tack för de fina och värmande orden. Du anar inte vad det betyder. OJ VA GLAD JAG BLIR! Och GRATTIS till dig att du ska göra en Klassiker, du kommer att få vara med om en fantastisk resa! Jag förstår din fasa men jag lovar också att varje litet slit kommer vara SÅ värt när du går i mål i Mora! Underbara känsla och jag lever fortfarande på ett lyckorus! Kram till dig
Sara

6 helena:

Grattis Sara! Vilken resa, vilken historia. Så väl kämpat och superduktigt. Här kan vi snacka mental styrka i massor. Och du har rätt nu vet du – DU klarar ALLT!!!!

Svar: Tack tack!!! Jag känner mig aldeles överröst av komplimanger nu och det är en härlig känsla att ha besegrat en sådan skräck jag hade för detta lopp! :-)
Sara

7 Nina:

WOW! Tänkte flera gånger på dej! Grattis grattis!

Svar: TACK SNÄLLA!!!
Sara

8 Charlotta Sofia springer och trimmar:

Alltså:WOW! Så grym du är!
Stort GRATTIS till genomfört Vasalopp! :-)

Svar: Åååhhh va jag blir glad! TACK!!!
Sara

9 Mias steg:

Så himla bra att du klarade det trots risiga spår. Stort grattis!!

Svar: Tack så mycket!!! :-)
Sara

10 Ida:

Wow, vilken upplevelse! Så grymt bra gjort!!!! Du är bäst!

Svar: Iiihhhh!! Taaack :-)
Sara

11 Jörgen:

Sjukt bra jobbat!
Imponerande att du orkade kämpa så länge och en grym uppvisning i pannben.
Sannolikt ett lopp du aldrig kommer glömma.
Stort grattis till en grym prestation.

Svar: Ja pannbenet fick verkligen kämpa..ville ge upp så många gånger men jag gjorde det inte! Jag vann över mig själv! Tack!!!
Sara

12 Lina:

Vilken prestation! Sjukt bra jobbat, såååå starkt!! Respekt!!!

Svar: Tack snälla! Om inte annat har jag ett starkt pannben...till nästa gång ska jag ha stakat MYCKET mer!!
Sara

13 Aka:

Jag får riktig ståpäls av att läsa
Kämpade samma väg på måndagens öppet spår
Det var långt
Det var blött
Det var jobbigt
Och efteråt
Alldeles alldeles underbart!

Svar: Ja verkligen!!! Känslan är oslagbar och gör allt slit värt det!!! Vi slapp iallafall det blöta!
Sara

14 kaffehörnan:

Ser härligt ut

Svar: Öööhh..härligt..ja eftermålgång såklart!! :-)
Sara

15 Emmy:

Jeeez vilken kraftansträngning - sjukt imponerad. Grattis!!

Svar: Tack :-)
Sara

16 Kim:

Stort grattis! Fantastiskt bra gjort! Jag är full av beundran!

Svar: Tack så jätte mycket! ! :-)
Sara

17 mikael:

Grattis till prestationen!

18 Rebecca:

Men åh så underbart! Grymt kämpat! :D

19 Sofia:

Grymt! Vilken upplevelse det måste varit. :)

Svar: Ja det var det verkligen!!!
Sara

20 Lina:

JIsses!!! GRattis, du är grym. Hade nga bekanta som körde, det var ingen lätt historia. Men ni är fantastiska! :-)

Svar: TACK!! :-D ♥
Sara

21 Camilla:

Alltså. ..
Du är ju bara helt grym! Och John o Helen med såklart!
Bästaste syrran ever!
Ses imorgon!
Pöss

Svar: Hihi. Kanske brås på min syster ;-) haha. Tack söta syrran...ses ikväll!Pöss
Sara

22 Camilla:

Alltså. ..
Du är ju bara helt grym! Och John o Helen med såklart!
Bästaste syrran ever!
Ses imorgon!
Pöss

23 Malin:

Men jag blir alldeles tårögd av att läsa detta.. Vilka kämpar ni är! Jag är så imponerad över din/er prestation och trots att det ser för jävla jobbigt ut så blir jag sugen själv på något sätt! Körde ju tjejvasan 2012 och det var något av det värsta jag har gjort (visserligen hade jag bara 4 mil i ryggsäcken någonsin, körda på 4 tillfällen också) så 9 mil går inte ens att föreställa sig. Det är så sjukt långt! Men du inspirerar mig!! Så tack och GRATTIS igen!!! :D
Kramar

Svar: Va kuul Malin!!! Jag lovar dig att du skulle inte ångra dig...(kanske ett tag där i spåren innan evetrsberg) Men i mål är allt slit värt det! DET BÄSTA JAG HAR GJORT! Så sjukt jobbigt men ändå så kul!! 9 mil är så jäkla långt, längre än vad man ändå kan tänka sig! Men jag har aldrig träffat så många glada och vänliga människor! Tack va glad jag blir Malin!!Kram!!
Sara

24 Jenny:

Wau, fint kämpat! Det måste ha varit grymt tungt. Grattis :)

Svar: Tack :-) ja de kan man säga ;-) tungt men kul och så värt det!!
Sara

25 Jonas:

Spännande!! och Grattis!
Denna typ av berättelse är grymt inspirerande och jag skulle gärna få publicera den på en hemsida jag nyligen startat, med syfte att samla bra race reports (www.racereport.se)
Du får gärna höra av dig till mig om det skulle vara ok med dig. Titta gärna in på sidan så ser du hur upplägget ser ut.

Vänligen Jonas

Svar: Såklart du får ☺
Sara

26 Jonas Boström:

Hej
Nu ligger din race report ute. Är det något du tycker ser fel ut, hör bara av dig!
Har även gjort en notis på fb sidan.

Lycka till med dina utmaningar:)

Mvh Jonas

Kommentera här: